Hayati önemi olan ameliyatlar, estetik operasyonlar ya da küçük müdahaleler; her birinde ihtiyaç duyulan ‘anestezi’ genellikle yetersiz bilgiden doğan korkulara neden oluyor. Anestezi korkusu biraz da konuya yabancı olunmasıyla da ilgilidir.

Anestezi Nedir?

Cerrahlık mesleği ve ameliyat işlemi tarih sayfasına binlerce yıl önce girdi, cerrahlık mesleği böylece bilinen en eski mesleklerden biri oldu. Bu tarih akışı içerisinde ameliyat yapabilmek için çeşitli yöntemler denendi; bazıları bugünün modern anestezisine oldukça yakındı. Günümüzde hastanın ameliyat sırasında hiçbir ağrı hissetmemesi, mümkün olduğunca hareketsiz kalması ve bütün bunlar olurken de yaşamsal fonksiyonlarının korunması işlemlerine ‘anestezi’ demek yanlış olmaz.

‘Estesia’ duyu anlamına geliyor. Latince olumsuzluk eki olan ‘an’ ön eki ile birlikte duyusuzluk, hissizlik anlamlarını ifade ediyor.

Kaç Çeşit Anestezi Vardır?

Rutin uygulamalarda genel anestezi, bölgesel anestezi, sedasyon ve analjezi, lokal anestezi en çok kullanılan yöntemler. Bunlardan hangisinin hangi hasta hangi ameliyat için uygun olduğu anestezistin sorumluluğunda… Anestezi uzmanı bu kararı verirken öncelikle cerrahın ve hastanın tercihini göz önüne alır.

Anestezinin Riskleri Var mı?

Anestezi uygulamaları son yıllarda artan ve hastalarımızı daha yakın hızlı ve doğru gözlememizi sağlayan yöntemlerin geliştirilmesiyle eskiye oranla çok daha güvenli hale geldi. Ancak anestezi uygulamalarının risksiz olduğunu söyleyemeyiz. Anestezi bir cerrahi prosedürün yapılabilmesini sağlarken hastanın güvenlik ve konforunu da sağlamakla yükümlüdür. Anestezi uygulamaları anesteziyoloji ve reanimasyon uzmanı hekimlerce ve üniversite mezunu anestezi teknikerlerinin birlikteliğinde yapılan işlemlerdir. En büyük sorumluluk, bahsedilen risklerin engellenmesidir. Hatta bazı riskli ameliyatlarda hastanın cerrahiye bağlı operasyon sırasındaki komplikasyonlarını tedavi eder ve özellikle riskli hastaları yoğun bakım ünitelerinde takip ve tedavi ederiz.

Anestezi Korkumuzu Nasıl Yeneriz?

Önce kişinin anesteziden neden korktuğunu anlamak gerekiyor. Günlük pratiğimizde hastalarımız anestezi korkusunu genellikle kontrolü kaybetmek, ameliyat sırasında ağrı duymak, hayatlarının riske girmesi olarak tanımlarlar. Anestezi korkusu biraz da konuya yabancı olunmasıyla da ilgili… Ameliyata hazırlanan hastalarımız haklı olarak tüm hazırlıklarını cerrahi ile ilgili yaparlar. Çok rahatlıkla söyleyebiliriz ki; anestezi artık korkulacak bir işlem olmaktan çok, yeni ve güvenli bir deneyim olarak görülmeli.

Sigara ve Alkol Kullanımı Anesteziyi Etkiler mi?

Sigara kullanımının elbette ki anestezi uygulamaları açısından dikkatle değerlendirilmesi gerekiyor. Ameliyathane odası bu hastalar için de yeterince güvenli. Gerek ameliyatın kendi istenmeyen etkilerinden gerekse anestezinin kalitesinin arttırılması için hastalarımıza iki hafta öncesinde sigarayı bırakmalarını tavsiye ediyoruz. Alkolün de ameliyattan iki hafta önce bırakılması faydalı oluyor.

ANESTEZİ YÖNTEMLERİ

Genel Anestezi: Hemen hemen her ameliyatta kullanılabilen, hastanın operasyon boyunca tamamen uyuduğu yöntem. Hastanın tüm yaşam parametreleri an be an monitörden izleniyor. İlaçlar dozunda ve tekniğine uygun kullanıldığı müddetçe hastanın uyanmaması söz konusu olmuyor.

Lokal Anestezi: Hekimin bir takım ilaçları uygulama bölgesine enjekte ederek işlemin yapılacağı sahayı histen arındırması işlemi… Yapılacak işlemin derinliğine, süresine, kullanılan ilaca, özellikle de lokal anesteziyi uygulayan kişinin becerisine bağlı olarak lokal anestezi sonrası da çoğunlukla özellikle küçük cerrahi işlemler ağrısız yapılabiliyor.

Bölgesel Anestezi: İşlem yapılacak bölgeye en yakın sinir kavşağında sinirlerin uyuşturulması esasına dayanıyor. Birçok kişinin sezar yen ve ağrısız doğumdan aşina olduğu spinal ve epidural anestezi bu gruba giriyor. Periferik sinir blokları denilen ve omuzdan, kalçadan, koltukaltından da uygulanabilen yöntemlerde sıklıkla kullanılıyor.