Gastrik Bypass

Obezite cerrahisinin altın çocuğu olarak bilinen Gastrik Bypass ameliyatında, laparoskopik yöntemle midenin yüzde 5 ila 10’luk kısmı zımbalar yardımı ile ayrılıp direkt ince bağırsakların başlangıç kısmına bağlanır. Ayrılmış olan ince barsak kısmı da daha aşağıdan ince barsakla birleştirilir. Geriye kalan mide ise devre dışı bırakılır. Bu operasyon sayesinde hem mide kapasitesi azaltılmış olur hem de safra ve sindirim enzimleri barsak dolaşımına daha aşağıdan katıldığı için yenilen gıdalardan vücudun faydalanması daha az olur. Bu da hastanın aldığı gıdanın çok az bir kısmını metabolize etmesinden ötürü kalori alımını azaltır. Bu ameliyatta tüp midede ki gibi midenin çıkarılması söz konusu değildir.

Şeker Hastaları Gastrik Bypass Ameliyatı Olabilir Mi?

Gastrik Bypass ameliyatının en önemli özelliği, kilo veriminden bağımsız olarak yüksek kilolu hastalarda var olan “Tip 2 Diyabet” hastalığının büyük oranda düzelmesidir. Bunun dışında gastrik bypass ameliyatı geçiren hastaların uyku apnesi, hipertansiyon gibi yan hastalıklarının da iyileştiği gözlemlenmiştir.

Gastrik Bypass Ameliyatından Sonra İyileşme Süresi Nedir?

Ameliyattan sonra hastanede kalma süresi 2-3 gündür. 1 hafta evde dinlenmenizin ardından normal hayatınıza yavaş yavaş dönebilirsiniz.

Gastrik Bypass Ameliyatı Kimlere Uygulanır?

• Vücut kitle indeksi 40 ve üzeri olan; 18-65 yaşları arasındaki hastalara
  • Vücut kitle indeksi 35 ile 40 arası olup, aşırı yağlanmaya bağlı olarak Tip2 diyabet (şeker hastalığı), hipertansiyon ve uyku apnesi gibi hayatını sürdürmekte sorun yaşayan hastalara
  • Ayrıca vücut kitle indeksi  30 – 35 arasındaki hastaların, obeziteye bağlı Tip 2 şeker ve buna bağlı olarak çeşitli metabolizma bozukluğu var ise doktorunun kararıyla
  • 18 yaş altındaki hastalarda ise durum obezitenin derecesine buna bağlı yaşadığı sağlık sorunlarına bakılarak hekim kararı doğrultusunda ve ebeveyn onayı ile
  • 65 yaş üstü kişilere bu ameliyat yapılabilmektedir ancak hastanın sağlık durumu ve ameliyat olursa hayat konforunun ve yaşam süresinin olumlu yönde etkileneceğine kanaat getirilirse

Gastrik Bypass ameliyatı yapılabilir.

Gastrik Bypass Ameliyatından Sonra Beslenmem Nasıl Olmalı?

Ameliyat sonrasında diyetisyenlerimiz tarafından verilen 1 yıllık beslenme planına harfiyen uyulması çok önemlidir. Protein yönünden yüksek besinlerden oluşan bir beslenme planı hazırlanır. Mide çok küçüldüğü için gereksiz yüksek kalorili sıvı alımları tamamen yasaklanır ve karbonhidrat yönünden zengin yiyeceklerde oldukça azaltılır.

Hastanın yaşam tarzında köklü değişikliğe giderek, eski yaşam tarzından çıkıp hayatına bol miktarda hareketi katıp, beslenme uzmanıyla çalışarak yeme alışkanlıklarını tamamen değiştirmesi çok önemli.

Oluşturulan diyet programları hasta bazındadır ancak genel olarak;

• Ameliyat sonrası dönemde hızlı kilo kaybı süreci başladığı için, doku iyileşmesini desteklemek ve kas kaybını en aza indirmek için yeterli protein alındığından emin olmak çok önemli. Bu da günde yaklaşık olarak 60-80 gr’lık proteinden oluşmaktadır.(Kırmızı et, tavuk, hindi, balık)
  • Tüketilecek olan yiyeceklerin, ağırlık kaybını maksimuma çıkarırken reflüyü ve damping sendromunu en aza indirmelidir.
  • Öğün atlamamak, ameliyat sonrası komplikasyonların önüne geçerken sindirim sistemindeki yaraların da iyileşmesine yardımcı olur.
  • Uygulanacak olan aşamalı diyet programı, ameliyat sonrası için en uygun beslenme şeklidir.
  • Her gün en az 6-8 bardak gazsız, kafeinsiz ve en önemlisi de  kalorisiz içecekler içmelisiniz. Yemeklerden yarım saat önce bir şey içmeyin. Böylece midenizin bulanmasını önlersiniz.
  • Ameliyat sonrası 5 kademeli diyet uygulanır. Bunlar; Berrak Sıvı Dönem, Koyu Sıvı Dönem, Püre Dönemi, Yumuşak Katı Dönem ve Katı Gıdaya Geçiş dönemlerini kapsar.

Gastrik Bypass Ameliyatından Sonra Ne Zaman Spor Yapabilirim?

Ameliyattan sonraki ilk 3 ay çok önemlidir. Aşırı yorucu ve ağırlık kaldırıcı hareketlerden kaçınmalısınız. İlk ay hafif yürüyüşler en idealidir. 2. Aydan sonra karın kaslarına baskı yapmadan yürüyüş, yüzme ve fitness kilo kaybederken vücudunuzdaki sarkmaları da en aza indirecektir.